Tuesday, April 19, 2011

Home » Haram letak gambar bernyawa dalam rumah ?

Haram letak gambar bernyawa dalam rumah ?

Haram letak gambar bernyawa dalam rumah ?

hah ? betulkah ni ?

selama ni, elyna ingatkan gambar-gambar haiwan je yang tak boleh .. gambar orang, gambar kita sendiripun tak boleh ? habis tu, gambar kenangan masa konvokesyen ? gambar bersama keluarga ?

elyna jumpa semua ni kat blog Hukum meletakkan gambar bernyawa

~~~ Menggantungkan gambar yang bernyawa di dalam rumah ialah seperti gambar binatang, gambar orang atau gambar keluarga tuan rumah. Setelah saya meneliti masalah ini bahawa memang haram dan Nabi melarang umatnya meletakkan gambar bernyawa di dalam rumah, kerana malaikat rahmat tidak masuk di dalam rumah untuk memberikan rahmat. ~~~

rujuk sini jugak Malaikat tak masuk kalau ada patung dalam rumah

11 comments:

D i n said...

baru tahu pasal ni lepas baca entry ni...trimas sbb info ni :)

elyna said...

huhu .. aku sndripun bru tau :fuh

miss ct said...

Assalamualaikum elyna..
time chat kat bcr minggu lepas..ada gak bincang ttg benda ni..jt pun bgtau benda yg sama.. tq sudi kongsi ilmu =)

Cik Ladies said...

iyer ke niey? eyh? banyak nye gambar bernyawa dalam rumah niey.. takkan malaikat tak masuk da n merestui kami.. haram ke? tak tau plak .. sob3 =(

BaTu^NiSaN said...

assalam.... dh penah bacer entry nie... per pun nice..

Mohd Effendi said...

oh. mcm tu rupanya..

aesh came said...

mmg betul tu..huu~ ramai yg xtau psl ni..thx for sharing..

ainina jelani said...

thz share kan :)

Ziera Azlan said...

huk3... ala.. ltak ckit pun xbleh ke??? kalau cmtu kene smpan diam2 kt dlm album je la... xbestnye...

mOoN said...

pas baca artikel dari Ustaz baru faham...dalam satu komen Ustaz,,

"Foto grakfik yang dihasilkan dari kamera atau video tak apa, yang jadi haram itu adalah gambar lukisan. Lagipun foto itu bukan bertujuan pemujaan."

The Crow Empire said...

Fuh~ nasib baik gambar-gambar kat rumah sy takde nyawa. koh3..

(^___^)